شهر " سنجار " که مدتها پیش به دست تروریست‌های تکفیری افتاده بود که این اشغال ویرانی زیادی به بار آورد و مردم این شهر را آواره کرده بود، توشط " نیروهای مقاومت " و به کمک " نیروهای مردمی " آزاد شد.

شهر " سنجار " در استان " نینوا " در شمال‌غربی کشور عراق قرار دارد. استان " نینوا " خود یکی از مراکز مهم عراق است که به دلیل موقعیت استراتژیکش دچار تحولاتی زیادی شده است. این استان مساحتی در حدود 37 هزار و 323 کیلومتر مربع دارد و جمعیت آن حدود 2 میلیون و 509 هزار و 800 نفر است. نزدیک به 60 درصد ساکنین " نینوا " عرب‌های " سنی‌نشین " هستند و " آشوری‌های ترکمن‌های عراق و کردها " اقلیت قابل توجه در این استان را تشکیل می‌دهند.



ملکیان////////////سنجار

منبع : http://mymusicpersia.com/





در استان " نینوا " شهرستان‌‌های " موصل "، " تلعفر "، " تلکیف ”، " قیاره "، " سنجار "، " حمدانیه  "، " زمار "، " شیخان "، " حضر " و " ربیعة " قرار دارند که اقلیت " کرد " در در شهرهای " موصل "، " سنجار " که " کردهای ایزدی " در این شهر ساکن هستند، " زمار " و " شیخان " که اداره شهر " شیخان " به دست " دولت محلی کردستان " عراق است، زندگی می‌کنند.




ملکیان////////////سنجار




شهر  " سنجار " که در استان " نینوا " در شمال‌غربی عراق قرار دارد یکی از شهرهای مهم در ادوار دور بوده است. این شهر در دوران گذشته نبردهای زیادی را در خود دیده است که مهمترین آن نبرد ایران و روم در زمان " شاپور دوم ساسانی " بوده است. این شهر به دلیل موقعیت استراتژیک و نزدیکی به شهر " موصل " که یکی از قطب‌های تولید نفت عراق است، خود را بارها مورد تهاجمات در زمان‌های مختلف قرار دیده است و نیروهای متجاوز به خاک عراق اعم از تروریست‌های تکفیری یا نیروهای خارجی مانند آمریکا این شهر را بارها اشغال کردند.




ملکیان////////////سنجار



در سال 2006 جمعیت این شهر 38 هزار و 875 نفر بوده و در آخربن آمار که در سال 2013 گرفته شده جمعیت آن به بیش از 88 هزار نفر رسیده است. اکثر مردم " سنجار " پیرو مذهب " ایزدی " هستند و مابقی نیز " مسیحی " و " سنی " نذهب هستند. آیین " ایزدی " یا " یزیدی " مذهبی است تلفیقی از " اسلام " غیر معمولی، " مسیحیت شرقی "، " زرتشت " و احتمالا آیین " مهر پرستی " است که بیش از نیم میلیون پیرو دارد که اکثر آنها در شهر " سنجار " زندگی می‌کنند.

دشت " سنجار " به دلیل نزدیکی به مرزهای سوریه و ترکیه و قرارگیری آن در قلب تمدن گذشته جهان یعنی تمدن " بین‌النحرین " از اهمیت ویژه‌ای برخورداند. در این دشت بیش از 200 کاوشگاه باستانی وجود دارد که مهمترین این مکان‌ها که مربوط به تمدن‌های شش هزار ساله " حسونه "، " حلف " و " عبید " در این دشت قرار دارند.  

  

**حرکت داعش به سوی عراق

داعش در نیمه دوم سال 2013 نزدیک به 1400 خانه را در شمال عراق منفجر کرد که طی این انفجارها 1996 نفر کشته و 3021 نفر زخمش شدند و همین عملیات اولین کار تروریست‌های داعش برای ورود به خاک عراق بود. در دی ماه 1392 و پس از آتش‌زدن چادرهای معترضان توسط نیروهای امنیتی عراق و عقب‌نشینی ارتش از دو شهر " فلوجه " و " رمادی " فرصتی خوبی برای ورود " نیروهای دولت اسلامی عراق و شام " موسوم به داعش به خاک عراق به وجود آمد و این نیروها نیمی از شهر " فلوجه " و بخش‌هایی از شهر " رمادی " را به تصرف خود درآوردند و در این دو شهر ایستگاه‌های ایست و بازرسی را به وجود آوردند تا شهر را کنترل کنند.



ملکیان////////////سنجار



عشایر عراق که دیدن ارتش عراق عقب‌نشینی کرده و دست از دفاع کشیده به مقابله با تروریست‌های تکفیری پرداختند ولی با وجود همه مقاومت‌ها " فلوجه " به طور کامل به دست تروریست‌ها افتاد ولی در ادامه این درگیری‌ها سرکرده داعش در شهر " رمادی " کشته شد و تسلط آنها بر این دو شهر از بین رفت ولی با این وجود تروریست‌های تکفیری برای شهر " فلوجه " یک حاکم انتخاب کردند. بعد از عقب‌نشینی داعش از این دو شهر در عملیات " انتقام محمد در صحرای الانبار " نیروهای مردمی، ارتش و پلیس محلی با تروریست‌های تکفیری در منطقه " الانبار " درگیر شدند و ارتش عراق در 14 دی ماه پس از دو روز درگیری با عناصر داعش توانست آنها را در " رشته کوه حمرین " شکست دهد و انها را تا استان " صلاح‌الدین " عقب براند.



ملکیان////////////سنجار




تروریست‌های تکفیری که شکست سنگینی را از ارتش عراق در شمال این کشور خورده بودند دست به گروگان‌گیری زدند و در پنچ‌شنبه شب 8 خرداد 1393 تعداد 150 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر عراقی را که ساکل منطقه " عین العرب " بودند و برای شرکت در جلسه امتحان نهایی عازم منطقه " حلب " بودند را اسیر کردند. عناصر داعش در همان روز نیز 193 تن را که ساکن منطقه " قباسین " واقع در حومه شهر " الباب " از استان " حلب " را ربودند و بعد از آن به صورت خانه به خانه به تجسس پرداختند.


**اشغال " موصل "     

شهر " موصل " یکی از شهرهای مهم واستراتژیک عراق است و یکی از قطب‌های نفتی عراق محسوب می‌شود. تروریست‌های تکفیری در واپسین ساعات روز 9 ژوئن 2014 به سمت شمال عراق و شهر " موصل " حرکت کردند و با حدود 1300 نفر نیروی شبه نظامی کنترل مراکز مهم و دولتی استان " نینوا " و فرودگاه بین‌الملی " موصل " به دست گرفت و تعداد زیادی از پادگان‌های ارتش را در این منطقه به تصرف خود درآوردند و به انواع سلاح‌های سبک و سنگین مجهز شدند." نوری مالکی " نخست وزیر عراق در همان روزهای اولیه حمله داعش به عراق و تصرف کامل استان " نینوا " از مردم این کشور خواست تا با کمک به نیروهای ارتش به مقابله با تروریست‌های تکفیری برخیزند.



ملکیان////////////سنجار




بعد از تصرف شهر " موصل " تروریست‌ها به سمت شهر " تکریت " حرکت کردند و این شهر را به تصرف کامل خود درآوردند. در پی حمله به این شهر ساختمان " استانداری " که در این شهر واقع بود و پادگان‌های این شهر را تصرف کردند و ساختمان پلیس محلی را به آتش کشیدند. با تصرف شهر " تکریت " تروریست‌های تکفیری تا عمق 150 کیلومتری شمال عراق را به تصرف درآورد. در پی تصرف شهر " موصل " کنسولگری ترکیه در این شهر به دست تروریست‌های تکفیری افتاد و 129 نفر اعم از شهروندان ترکیه‌ای، کودکان، مسولان کنسولگری، نیروهای محافظ کنسولگریرا به اسارت درآوردند.

 

**اشغال " سنجار " 

 شهر " سنجار " که در شمال‌غربی شهر " موصل " قرار دارد به دلیل موقعیت جغرافیایی و محل قرارگیری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این شهر در نزدیکی مرز سوریه واقع شده و یکی از مسیرهای اصلی برای رفت و آمد به سوریه و ترکیه می‌باشد. ارتفاع این شهر از سطح 522 متر است و کوه‌های موجود در جبهه شمالی شهر مشرف به شهر است.



ملکیان////////////سنجار 



در پی حرکت گروه تروریستی داعش برای تصرف شمال عراق، این گروه در مسیر خود شهرهای زیادی را به تصرف درآورد و آنها را ویران کرد. یکی از این شهرها شهر " سنجار " بود که جزء شهرهای مهم در مسیر تصرف شمال عراق و شهر " موصل " به حساب می‌آمد. تروریست‌های تکفیری برای تصرف این شهر بارها آنجا را با تمام توان گلوله باران کردند ولی با وجود عقب‌نشینی ارتش عراق از این مناطق نیروهای " ‌پیشمرگ کرد " با آنها به مقابله برخاستند.

در این زمان درگیری‌های زیادی بین " پیشمرگ‌های کرد " و تروریست‌های تکفیری صورت گرفت و این گروه درگیری‌های سختی را با تروریست‌های تکفیری داشتند ولی به دلیل اینکه تروریست‌ها تعداد نفرات بیشتری را در اختیار داشتند و از تجهیزات و سلاح‌های آمریکایی که از تصرف پادگان‌های شهرهای " موصل " و " تکریت " به دست آورده بودند استفاده می‌کردند و با استفاده از بلندی‌های مشرف به شهر توانستند گروه‌های مقاومت را شکست دهند و شهر " سنجار " را در روز 3 آگوست به تصرف خود درآورند.

تروریست‌های تکفیری با تسلط بر این شهر مهم و استراتژیک توانستند یک مسیر مواصلاتی بین نیروهای خود در سوریه و عراق ایجاد کنند و تجهیزات و سلاح‌های خود را از این مسیر به عراق منتقل کنند. در ضمن داعش با تصرف منطقه شمال عراق و شهر " موصل " که یکی از قطب‌های نفتی عراق است و تصرف پالایشگاه‌های نفتی این شهر توانست برای تأمین منابع مالی خود از این پالایشگاه‌ها استفاده کند و برای انتقال نفت از عراق و فروش آن بعد از تصرف شهر " سنجار " توانست نفت را از طریق این شهر به ترکیه منتقل کند. 


ملکیان////////////سنجار




در حین مقاومت نیروهای " پیشمرگ کرد " در برابر تروریست‌های تکفیری و به دستور دولت عراق نیروی هوایی این کشور به کمک نیروهای مقاومت شتافت و به پشتیبانی هوایی از آنها پرداختند.



ملکیان////////////سنجار



**واکنش آمریکا بعد از اشغال شهر " سنجار "

" باراک اوباما " رئیس جمهور آمریکا بعد از تصرف شهر " سنجار " توسط نیروهای تروریستی و پیشروی آنها به سوی شهر اربیل دستور حمله هوایی به مواضع داعش را صادر کرد و بعد از آن نیز نیروهای آمریکایی اعلام کردند که از نیروهای " کرد " در برابر داعش حمایت می‌کنند و برای آنها تسلیحات و مواد غذایی و دارویی ارسال خواهند کرد که این امر محقق شد ولی به گفته برخی از امدادگران حاضر در منطقه کمک‌های غذایی و دارویی کم بوده و هدف آمریکا از این کار صرفا تبلیغ برای خود بوده است. بعد از آمریکا نیز انگلیس، فرانسه، کانادا و آلمان برای کمک به نیروهای مقاومت " کرد " اعلام آمادگی کردند. 



ملکیان////////////سنجار



**جنایات جنگی داعش در " سنجار "

داعش در زمان تصرف شهر " سنجار " جنایات جنگی را مرتکب شد. این گروه تروریستی به محض ورود به شهر 24 ساعت به ساکنین شهر فرصت داد تا آنجا را تخلیه کنند ولی با این وجود باز هم این گروه تروریستی دست از کشتار مردم برنداشت و 500 نفر از ایزدی‌های ساکن شهر را به گلوله بست و حدود 50 هزار نفر را آواره کرد ولی جنایات این گروه تروریستی به همین‌جا ختم نشد و این گروه 400 نفر از زنان ایزدی را برای جهاد نکاح ربود و همچنین بعد از آزادسازی " سنجار " معلوم شد که این گروه تروریستی تعداد زیادی از ایزدی‌های ربوده شده را کشته و در گورهای دسته جمعی دفن کرده است. " سازمان ملل متحدد " بعد از انجام این گونه کارها توسط گروه تروریستی داعش، این اعمال را جنایت جنگی داعش علیه مردم عراق اعلام کرد.



ملکیان////////////سنجار

ملکیان////////////سنجار

ملکیان////////////سنجار

ملکیان////////////سنجار




 **آزادسازی " سنجار " راهی برای آزادسازی " موصل " 

این شهر مدتی در دست تروریست‌های تکفیری بود تا اینکه در تاریخ 20 دسامبر 2014 عملیاتی برای بازپس‌گیری این شهر طراحی شد که در این عملیات نیروهای " پیشمرگ کرد " با پشتیبانی " نیروی هوایی ائتلاف ضد داعش " و " نیروهای دواطلب ایزدی " و چندی از نیروهای " مدافعان خلق وابسته به حزب کارگران کردستان " ترکیه موسوم به " پ.ک.ک " شروع به عقب راندن تروریست‌ها از این منطقه کردند. به گفته برخی منابع این عملیات تحت نظارت " مسعود البارزانی " رئیس اقلیم " کردستان " عراق صورت گرفت. 


ملکیان////////////سنجار

ملکیان////////////سنجار



نیروهای " پیشمرگ کرد " در مدتی که شهر " سنجار " در دست تروریست‌ها قرار داشت بارها به آنها هجوم بردند تا آنها را عقب برانند ولی هر بار با مقاومت سخت تروریست‌ها روبه رو شدند تا اینکه در عملیات آزادسازی " سنجار " نیروهای " پیشمرگ عراق " با کمک مشاوران خارجی و همچنین تجربیات به دست آورده در عملیات‌های قبلی به ترویست‌ها هجوم برده و موفق شدند آنها را شکست دهند. در این عملیات با اینکه نیروهای مقاومت نتوانستند تروریست‌ها را بیش از 100 کیلومتر به عقب برانند ولی تلفات سنگینی به آنها وارد کردند و 75 نفر از نیروهای تروریستی را به هلاکت رساندند که این امر موجب تضعیف قوا و روحیه تروریست‌ها شد.

نیروهای " پیشمرگ کرد " با این عملیات توانستند بیش از 30 روستای اطراف شهر " سنجار " را آزاد کنند. این عملیات به این جهت مهم بود که اولا باعث می‌شد تا ارتفاعات اطراف " سنجار " آزاد شود که همین امر باعث می‌شد تا مرکز ثقل پیشروی نیروها به سمت مناطق جنوب و جنوب شرقی نظیر " تلعفر " و " موصل " در این منطقه ایجاد شود و دوما اینکه سیطره بر " سنجار " به این معنی است که می تواند قبضه امنیتی بر بخش وسیعی از مرزهای عراق و سوریه از " ربیعه " گرفته تا مرزهای " الانبار شمالی " به وجود آورد و سوما اینکه با سیطره بر " سنجار " راه ارتباطی بین تروریست‌های حاضر در سوریه با عراق قطع می‌شود و همچنین یکی از راه‌های عبور تدارکات داعش در اختیار نیروهای عراقی قرار گرفت.

بعد از انجام این عملیات و آزادسازی شهر " سنجار " از دست نیروهای تروریستی، این تروریست‌ها مجبور به عقب‌نشینی تا شهر " موصل " شدند و بعد از آن که شهر " تکریت " که مرکز استان " صلاح‌الدین " است بعد از گذشت 6 ماه توسط نیروهای مردمی و ارتش آزاد شد، تروریست‌ها برای اینکه شهر " موصل " را از دست ندهند به هر کاری حتی حفر خندق در دور شهر دست زدند. گروه‌‌های تروریستی با این کار اولا می‌خواستند تا کار آزادسازی شهر " موصل " را با اختلال مواجه یا روند آن را با تدریج مواجه کند و ثانیا دامنه شکست‌های این گروه تروریستی از مرزهای عراق به استان‌های " دیرالزور " و " رقه " گسترش پیدا نکند.



ملکیان////////////سنجار 

ملکیان////////////سنجار



در حال حاضر نیز ارتش و نیروهای مردمی عراق شهر " موصل " را محاصره کرده‌ و بخشی از مناطق اطراف این شهر را آزاد کرده‌اند. ارتش عراق نیز در حال تهیه تداراکات فراوان برای آزادسازی شهر " موصل " است و طبق گفته فرماندهان عراقی شهر " موصل " دژ مستحکمی برای تروریست‌های تکفیری است که با سقوط آن قائله داعش در شمال عراق پایان خواهد یافت. طبق گفته فرماندهان چون تروریست‌ها در میان مردم پنهان شده‌اند کار ارتش عراق باید به گونه‌ای باشد که کمترین آسیب به مردم برسد و به همین دلیل تعیین وقت برای ورود ارتش عراق به شهر و پاکسازی شهر از تروریست‌ها دشوار است ولی ارتش عراق آمادگی کامل برای انجام عملیات آزادسازی شهر " موصل " را دارد.    



ملکیان////////////سنجار


ملکیان////////////سنجار


ملکیان////////////سنجار


ملکیان////////////سنجار














گزارش از امین ملکیان