پس از سرنگون شدن جنگنده روسی به دست جنگنده‌های فانتوم ارتش ترکیه سوالات بسیاری درباره علت حمله ترکیه به جنگنده روسی به وجود آمد.

منبع : http://mymusicpersia.com/


در این میان مقامات  "کرملین" معتقد بودند که حمله جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش ترکیه تعمدی بود و در پشت پرده این حمله حمایت از تروریست‌های تکفیری و خصوصا داعش  آشکار می‌شد و البته مقامات حزب "عدالت و توسعه" به عنوان حزب حاکم این کشور هرگونه ارتباطی در این زمینه را رد ‌کردند و البته یکی از این اظهارات ، سخنان "رجب طیب اردوغان " رئیس جمهور ترکیه ضد جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بود. 



** بازخوانی اظهارات  "اردوغان"

در ادامه تنش های آنکارا و مسکو، "رجب طیب اردوغان" –رئیس جمهور ترکیه- این بار با متهم کردن خود روسیه به دست داشتن در تجارت نفت با داعش، به اتهامات این چنینی روسیه علیه ترکیه پاسخ داد. "رجب طیب اردوغان" مدعی شد: "فردی سوری که گذرنامه روسی دارد، از داعش نفت می خرد و به دولت سوریه می فروشد و آمریکا دلایلی دارد که این ادعا را ثابت می کند."


"اردوغان" در ادامه ادعاهایش افزود: "یکی از قهرمانان بازی شطرنج روسیه در این شبکه مشارکت دارد و مدارکی وجود دارد که این ادعا را ثابت می کند." رئیس جمهور ترکیه با غیر اخلاقی خواندن اقدام روسیه در متهم کردن خانواده او به خرید نفت از داعش، از  "مسکو"  خواست تا این ادعای خود را ثابت کند.


او پرسید: "من گفته ام چنانچه روسیه ادعاهایش را ثابت کند، از سمت خود استعفا خواهم داد، آیا  "پوتین" نیز اگر عکس این ثابت شود، چنین خواهد کرد؟ " اردوغان"   با انتقاد از عملیات نظامی روسیه به سوریه گفت: "روسیه" در سوریه چه می خواهد؟ طبق قوانین بین‌المللی، هیچ اجباری در حمایت از  "بشار اسد" ندارد."

رئیس جمهور ترکیه در ادامه با ادعای اینکه ایران و رسانه های آن، اتهامات روسیه علیه ترکیه را پوشش می‌دهند در ادعایی غیر مسئولانه و اقدامی فرار به جلو گفت: "ایرانی‌ها و روس‌ها، مجموعه ای از افتراها و ادعاهای ساختگی را مطرح می کنند."


موضوع اولی که در سخنان اردوغان دیده می‌‍شود اتهام زنی به روسیه در خرید نفت از داعش (به صورت واسطه) بوده که این ادعا تاکنون اثبات نشده و هیچ منبع موثقی تاکنون این موضوع را تایید  نکرده است. ضمن آنکه فدراسیون روسیه امروز مشغول جنگ با داعش در مناطق نفت خیز سوریه همچون "دیرالزور" بوده و صدها نفت کش داعش را که از طریق  "حلب" قصد ورود به ترکیه را داشتند منهدم کرده و اخیرا درآمد داعش با حملات جنگنده‌های روسی به نصف کاهش یافته است. 


**لاریجانی: ادعای ترکیه غیر طبیعی بوده و امکان پذیر نیست

"علی لاریجانی " رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه (قاچاق نفت داعش با وساطت روسیه) با بیان اینکه این اظهارات عملی نیست و روس‌ها چطور می‌خواهند این نفت را حمل کنند، گفت: این حرف غیرطبیعی است و امکان پذیر نمی‌باشد و جنبه واقعی ندارد.


آیا



**انتشار فیلم و تصاویر وزارت دفاع روسیه درباره ارتباط اقتصادی ترکیه و داعش

نکته دومی که رئیس جمهور ترکیه به آن اشاره کرده اینکه اگر روسیه بتواند ثابت کند که من با داعش مبادله نفتی داشته ام از پست خود استعفا می‌دهم که در این زمینه وزارت دفاع روسیه فیلم و تصاویر ماهواره‌ای منتشر کرده که نشان می‌دهد " نفت کش های داعش"  به سمت مبادی مرزی ترکیه از طریق "حلب" یا شرق سوریه در حرکتند و به نظر می‌رسد "اردوغان" در زمینه استعفا از سمتش هنوز به قول  خود عمل نکرده است.



آیا



  "سرگئی شویگو،" وزیر دفاع روسیه اعلام کرد ترکیه بزرگترین مصرف کننده نفت قاچاق شده از طرف داعش است. وزیر دفاع روسیه در نشست خبری در  "مسکو" افزود: داعش روزانه سه میلیون دلار از فروش نفت به ترکیه درآمد کسب می کند. 


وی  گفت: داعش بیشتر محموله های نفت را شبانه به ترکیه ارسال می کند و  تروریست‌ها در مقابل تحویل نفت به ترکیه مقدار بسیار زیادی سلاح دریافت می کنند .  وی ادامه داد: داعش روزانه دویست هزار بشکه نفت از عراق و سوریه به ترکیه قاچاق می‌ کند.


وزیر دفاع روسیه اعلام کرد: بیش از سه هزار دستگاه کامیون در قاچاق نفت به ترکیه فعالیت می کنند و حملات هوایی باعث نصف شدن درآمد نفتی داعش که اصلی ترین منابع تامین مالی این گروه بوده، شد. بخشی از نفتی که داعش قاچاق می‌کند در داخل ترکیه فروخته می‌شود و بخش دیگری از آن هم از دو بندر این کشور به خارج صادر می‌شود؛ تانکرهای حامل نفت قاچاق بدون هیچ مانعی از مرزهای ترکیه عبور می کنند.


**"اردوغان" و ویرانی زیرساخت‌های سوریه

نکته دیگری که در سخنان "اردوغان" مطرح شده اینکه  "روسیه در سوریه چه می‌خواهد" و این در حالی است که ترکیه بیش از 5 سال است در حمایت از تروریست‌های تکفیری و ویرانی زیرساخت‌های سوریه گام برداشته و این موضوع بسیار قابل تامل است. 



رئیس جمهور ترکیه همچنین مدعی شده "رسانه‌های ایرانی" به او افترا می‌زنند ؛ حال آنکه اخیرا یک مقام پارلمان ترکیه  و قبل از آن  "روزنامه جمهوریت" درباره ارتباط ترکیه و دستگاه اطلاعات این کشور با داعش و ارسال سلاح و مهمات برای این گروه تروریستی سخنانی را مطرح کردند که نهایتا مسئولین این روزنامه دچار مشکل شدند و "جان دوندار" سردبیر و "اردم گل" خبرنگار دفتر  "آنکارا" روزنامه جمهوریت ترکیه به دلیل چاپ خبر کمک تسلیحاتی دولت ترکیه به گروه داعش در سوریه تحت تعقیب و بازداشت قرار گرفتند؛  در این زمینه سوالی که مطرح می‌شود اینکه آیا  "روزنامه جمهوریت"  که رسانه داخلی ترکیه است هم " به اردوغان  افترا زد"؟ 



آیا

آیا



"اردوغان" رئیس جمهور ترکیه تلاش می‌کند تا با مطرح کردن برخی ادعاها ارتباط حزب متبوعش را با تروریست‌های تکفیری داعش مخفی کند ؛ حال آنکه تصاویر ماهواره‌ای و مسیر انتقال نفت داعش گویای همه چیز است.